Knip wordt een verdwijnpaal in de Ooststatiestraat…

Geplaatst door

Dorpslijst Sander blijft achter alle uitgangspunten van het vivo plan staan!
Met name bereikbaarheid en veiligheid voor alle weggebruikers met een focus op fietsers en voetgangers.

 

 

Eén ingreep om de veiligheid van de fietsers te verbeteren is het doorgaand autoverkeer rond het dorp te leiden. Om dit te realiseren moet de centrale oost-west doorsteek dwars door het dorpscentrum onderbroken worden. Doen we dat niet, dan zullen auto’s de kortste route blijven nemen. De autodrukte in ons dorp zal dan nog meer toenemen.

Helaas moesten we vaststellen dat een aantal automobilisten de huidige onderbreking in de Ooststatiestraat negeren. Een fysieke harde barrière kan hieraan verhelpen.

Een verdwijnpaal is zo’n fysieke harde barrière die bovendien enige flexibiliteit toelaat. De zoektocht naar een gepaste uurregeling is niet eenvoudig. Er zijn immers mensen in het dorp die de knip weg willen en anderen die ze willen behouden. Het effect van de barrière is immers voelbaar. De leefbaarheid verbeterde in vele centrumstraten en het aantal ongevallen daalde sterk.

Na veel overleg en terugkoppeling namen we een besluit in het belang van kinderen en jongeren. Aan hen willen we een veilige weg aanbieden naar hun school, sportclub of vrijetijdsbesteding. Het uurschema van de verdwijnpaal is daarop afgesteld: ’s ochtends van 7 tot 9 uur en ’s avonds van 15.30 tot 19 uur op woensdagmiddag vanaf 12 uur. Op de uren dat kinderen op de baan zijn, rijden auto’s om.

Vind je de uurregeling te moeilijk, onthoud dan “van 7 tot 7”.

Overdag rondrijden, ’s nachts niet.

4 reacties

  1. Wat een achterlijk kutconcept alweer. Bedankt voor het verpesten van onze samenleving door leven onmogelijk te maken! Allemaal rijden, maar niet voor onze deur!

  2. mag ik nu eens vragen wat de meerwaarde is van een verdwijnpaal in deze straat?
    men zegt dat dit is om kinderen veilig te kunnen laten fietsen????
    Is het niet zo dat de Ooststatiestraat een van de weinige straten is met goede fiets- en voetpaden aan beide kanten?
    De hofstraat daarentegen is al een heel ander verhaal, hier rijden bussen en auto’s vlot door, wat het vaak onveilig maakt voor fietsers. Net zoals de fietsers die tegen de richting in de Ooststatiestraat richting dorp moeten nemen.
    Om nog maar te zwijgen over het sluipverkeer dat nu door de wijken rondom de Ooststatiestraat rijden.
    Leuk als je in deze rustige wijken een huis hebt gekocht, omdat je kinderen hier veilig op straat konden spelen.
    Deze paal heeft maar 1 nut, en dat is verkeer weghouden uit dit kleine stukje ooststatiestraat.
    Dit houdt helemaal geen verkeer weg uit het dorp en is helemaal niet veiliger voor fietsers……

  3. Beste Yannick,

    dank je wel voor je bericht.
    Voor het stukje Ooststatiestraat zelf is de verdwijnpaal geen noodzakelijke ingreep. En het oogt een beetje vreemd dat net waar er afzonderlijke fietspaden zijn, zo’n paal werd geplaatst.

    Het is dan ook een ingreep die je moet zien in de globale verkeersorganisatie van Kontich.
    Zonder enige ingreep kiezen mensen immers heel gemakkelijk voor de auto en rijden daarmee langs de kortste of gemakkelijke route naar hun bestemming. Op die manier liep Kontich centrum stilaan maar zeker vast met autoverkeer dat naar de autostrade wil en terug. De smalle centrumstraten in Kontich (Drabstraat, Rubensstraat, Edegemsesteenweg, Molenstraat etc) zijn niet in staat om deze toenemende autodruk op te vangen.

    Sinds de invoering van ViVo (veilig in, vlot omheen) zien we twee effecten: er rijden minder wagens door Kontich en ze gebruiken meer de grote straten in plaats van de smalle.
    Dat komt onder andere door de verdwijnpaal.

    De vermindering van het aantal voertuigen betreft vooral verkeer dat vroeger ’s ochtends vanuit Lint, door Kontich Kazerne en door Kontich Centrum naar de E19 reed, en ’s avonds terug. We tellen nu in de ochtendspits ongeveer 170 voertuigen per uur minder verkeersinstroom vanuit Lint. Deze mensen kiezen nu een andere weg of een ander vervoermiddel. Niet vergeten dat we een station hebben waarvan we de naam hebben gewijzigd in Kontich-Lint, speciaal om de Lintenaren erop te wijzen dat er een station is in hun gemeente.

    Het tweede effect is zeker zo belangrijk. Namelijk dat automobilisten kiezen voor de grotere straten zoals N1, Antwerpsesesteenweg, Duffelsesteenweg,…
    Fietsers, waaronder vele jongeren en scholieren, kunnen nu inderdaad vlotter en vooral veiliger door de kleinere straten hun weg vinden.

    De verdwijnpaal is een alternatief voor een harde knip. Deze versie kan buiten de spitsuren opengesteld worden. Enkel tijdens de scholenspits sluiten we de straat voor auto’s.

    In de toekomst moeten we verder werken aan de verkeersveiligheid. De aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer moet verder omhoog, alsook het fietsgebruik en het aantal voetgangers.
    Dit alles heeft alleen maar voordelen. Meer lichaamsbeweging, minder luchtvervuiling en veiligere centra.

    We hopen dat je deze doelstellingen kan onderschrijven.
    Als je nog vragen hebt of suggesties, zijn die zeker welkom.

    Vriendelijke groeten,

    Joost Fillet

Laat een antwoord achter aan Tux

Dorpslijst Sander staat klaar om al uw vragen te beantwoorden aangezien elke vraag in onze ogen een teken is van betrokkenheid bij onze gemeente. Wij vragen u wel om ons even de tijd te geven, maar als u een vraag stelt engageren wij ons om binnen de week te antwoorden.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *